Komplett kompleksitet

Trondheim Jazzorkester levde opp til forventningene fra forrige harstadbesøk og leverte en suveren og fremoverlent konsert.

Det er drøyt to år siden sist Trondheim Jazzorkester gjestet byen sist. I 2017 spilte de på Ilios-festivalen. Den gang lot jeg meg imponere av den kompromissløse tilnærminga som orkesteret hadde til musikken som ble framført. Det var med den opplevelsen fremst i pannebrasken jeg oppsøkte ensemblets konsert onsdag kveld, og la meg si det med en gang: dette ble en opplevelse av de sjeldne.

Komplekst og absurd

Fortsatt er Trondheim Jazzorkester prosjektbasert, noe som betyr at besetningen skreddersys til hvert enkelt prosjekt. Fortsatt er musikerne hentet blant de skarpeste i jazzmiljøet i midt-Norge (les nasjonalt), og fortsatt er kontrabassist Ole Morten Vågan ellevill kunstnerisk leder. Det som er nytt denne gang, i tillegg til det musikalske materialet, er orkesterets samarbeid med illustratøren og tegneserieskaperen Flu Hartberg. Dette har resultert i videoillustrasjoner som ledsaget mesteparten av musikken. Hartbergs illustrasjoner er av det absurde slaget. Sånn sett passer illustrasjonene godt til formålet. Musikken er avantgardistisk og full av komplekse teksturer, både rytmiske og harmoniske, som legges lag på lag oppå hverandre. En to, tre taktarter holdes gående samtidig, ikke ulikt de fargerike, blomsteraktige kaleidoskopene som svirrer rundt på skjermen bak forvridde ikoner i plastisk mutasjon, flygende hjerner og andre kroppsdeler, og panorering gjennom en spøkelsesaktig by.

TANKEVEKKENDE: FLU HARTBERGS ILLUSTRASJONER I VIDEOFORMAT SKAPTE GRUNNLAG FOR UNDRING. Foto: Inga Helene Juul

Rytmisk vulkan

Noe av det som kjennetegner musikerne, er deres suverene behandling av instrumentene, langt bortenfor det som en klassisk musiker ville karakterisere som teknisk mulig. Spesielt sanger Sofia Jernbergs unike sangteknikk fikk meg til å måpe. At det går an! Vågan ledet det hele på sedvanlig energisk vis, godt hjulpet av to trommiser, fremst på scenen, med et enormt arsenal av rytmisk overskudd. Det boblet som ikke bare to, men mange vulkaner på en og samme tid. Resten av orkestret fulgte opp med suverene improvisasjoner, rytmiske intrikate teksturer og samspill i særklasse. For noen kunne nok dette virke som et komplett kaos uten mål og mening – det er for så vidt en ærlig sak. Imidlertid er det så langt fra sannheten som det går an å komme. Det er sjelden jeg har latt meg begeistre så mye for et uttrykk som ikke ligger i mitt foretrukne musikksegment.

Fram til onsdagskvelden har de fleste av årets festspillkonserter for meg vært av det polerte slaget, ikke ulikt hvordan jeg til tider opplever kulturfeltet av i dag. Trondheim Jazzorkester sørget for at i hvert fall jeg fikk tilbake troen på at de beste kulturopplevelsene ikke nødvendigvis er de vakreste.

Fakta

FESTSPILLENE I NORD-NORGE 2019
Trondheim Jazzorkester
Kunstnerisk leder: Ole Morten Vågan
Illustrasjoner: Flu Hartberg
Visuell produksjon: Jan Erik Holto
Lyd: Tor Breivik
Harstad kino, onsdag 26. juni 2019
Publikum: ca. 190

Oppdragsgiver: Harstad Tidende
Publisert: Harstad Tidende 28. juni 2019 og på ht.no

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s