Tidløst og utradisjonelt

Stor opplevelse da klassisk ballett og breakdance barket sammen på scenen i tidenes kjærlighetshistorie.

ANMELDELSE

Lidenskapen har to veier ut. Enten kjærlighet eller hat. Shakespeares udødelige tekst om to unge mennesker som finner hverandre i et miljø gjennomsyret av fiendskap, har vært tolket på utallige måter opp gjennom årene. Søndag kveld kunne Harstads befolkning oppleve en nyskapende versjon av Romeo og Julie, initiert og sendt på turné av Den Norske Opera & Ballett (DNOB).

_MG_9474
BLIKKONTAKT Julie og Romeo møtes for første gang, og kjærlighet oppstår momentant. FOTO: Inga Helene Juul.


Breakdance mot tåspiss

De to familiene Montague og Capulet tolkes av henholdsvis breakerne i Kingwings Crew og danserne i Nasjonalballetten UNG. Det siste er DNOBs satsing på ung dans, hvor hele ensemblet består av dansere i alderen 17 til 23 år. I tillegg medvirker operasangeren Eli Kristin Hanssveen som Love, et samlende element.

Allerede da dørene ble åpnet, ble publikum inkludert i forestillingen. Danserne bevegde seg mellom stolradene, ropte til hverandre og poserte for de som ville ta bilde. Enkelte publikummere ble frastjålet programmet, før de fikk det tilbake med et smil like etterpå. Så senket mørket seg, og vi ble sugd inn i historien som vi alle visste ville ende med død og fortvilelse.

_MG_9453
FYSISK Danserne i Kingwings Crew demonstrerer fysisk styrke. FOTO: Inga Helene Juul.

Fysisk og elegant
Det er rett og slett en genial idé å la to så forskjellige uttrykksformer som klassisk ballett og breakdance illustrere denne historien. Der de klassiske danserne balanserer på tåspiss og strekker seg opp i luften, herjer breakdanserne ned mot gulvet med rå kraft. Kontrasten er enorm, men det finnes likhetspunkter. For eksempel lar jeg meg fascinere av smidigheten som danserne i begge leire framviser. Anaïs Touret er beint fram nydelig i rollen som Julie, og Morad Miracle Aziman framstår som en øm Romeo i stor kontrast til resten av gutta i Kingwings Crew.

Musikken som det danses til, er sammensatt. Både Charles Gounod og Sergej Prokofjev har skrevet musikk til Romeo og Julie, og det var utdrag fra begge versjonene. I tillegg hørte vi klavermusikk av Frans Liszt og spesialskrevet musikk for anledningen. Kostymene var som hentet fra en motevisning, og lyssettinga var utsøkt. Et blankpolert scenegulv speilet danserne og ga en ekstra dimensjon til den visuelle opplevelsen.

_MG_9564
CATWALK Kostymer og lyssetting ga assosiasjoner til motebransjen. FOTO: Inga Helene Juul.


Ung energi
Med unge dansere på scenen og gledelig mange ungdommer ute i salen, var spenningsnivået langt over det man vanligvis opplever på tradisjonelle ballettforestillinger. Applausen satt løst, og knappenålstillheten ble konkret og fysisk i de øyeblikkene hvor musikken var fraværende. Konflikt og død kom som forventet, men etter døden oppsto håp om ny kjærlighet mellom medlemmer fra de ulike familiene.
Capulet-er og Montague-er i middelalderens Italia. Protestanter og katolikker i Nord-Irland. Israelere og palestinere på Vestbredden og i Gaza. En tidløs konflikt som går i arv, både på scenen og i virkeligheten. På tide å la ungdommen og kjærligheten ta over?

Oppdragsgiver: Harstad Tidende
Publisert i Harstad Tidende – tirsdag 21. mars 2017

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s