Intenst om unntak og terror

22. juli-terroren sekund for sekund ble et intenst møte med den nasjonale tragedien fra 2011.

Tre timer, åtte minutter, 38 sekunder. Nesten en halv dag på jobb, en moderat fjelltur eller en litt lang familiemiddag. Det er også nøyaktig den tiden det tok ett menneske å endre norsk historie for alltid, og å plassere det som skjedde, høyt oppe på lista over de verste terrorhandlinger i verden. I forestillingen «03:08:38 – Tilstander av unntak» gjenskapes hendelsene fra ti år tilbake, sekund for sekund, fra bomben går av i regjeringskvartalet nøyaktig klokken 15:25:22 til politiets beredskapstropp arresterte han på Utøya drøye tre timer senere.

Tilbake til 2011

Harstads nyeste spillested, Arena Nord-Norge, var valgt som scene. Midt i rommet var det satt opp flere primitive arbeidsbord hvor musikere, tegnere og teknikere utfoldet seg. Ved et av dem merket Utøya sto et kor av lokale sangere. Det hele ble lyssatt med enkle midler, filmet og projisert på de store skjermene som hang på kortveggene. Publikum var plassert langs langveggene. Klokken ble satt i gang, selve hendelsesforløpet startet kl.15:19:55, og dermed ble tida skrudd tilbake til 22. juli 2011.

Absurde låter

BOMBEN En blekkflekk illustrerer bomben som ble sprengt i regjeringskvartalet.

Lydklipp fra radiosendingene denne ettermiddagen vitner om en helt vanlig fredag, helt til det smeller. Selve bomben illustreres med en stor blekkdråpe som slippes ned på et papir. Deretter klippes Breiviks bil ut i papir og plasseres på tidslinjen med håndskrevne tidsangivelser og lys som tennes etter hvert som tiden går. Vi hører opptak av sang og Gro Harlem Brundtland fra Utøya. Så begynner de første radiomeldingene om eksplosjoner å komme. Enn så lenge holder de kommersielle radiokanalene seg til spillelistene, noe som fører til det absurde at The Final Countdown med Europe slynges ut i eteren mens folk kjemper for livet i regjeringskvartalet. De første spekulasjonene om terror kommer, og man griper etter plausible årsaker i de mest nærliggende politiske hendelsene. Det lokale koret gjenskaper konturen av Utøya ved hjelp av papirbiter og vann. Etter hvert skal det vise seg at det er Breiviks manifest de river i småbiter.

Sårt og vondt

BILEN Breiviks bil er klippet ut og klar til å sette ut på ferden mot Utøya.

Musikk har en sentral plass i forestillinga. Mye av den er lydlagt med Schubert i firstemt korsang. Dette gjør vanvittig vondt, spesielt når ferga MS Thorbjørn beveger seg mot Utøykaia for å ta med seg den dødbringende lasten. Den halve timen som Breivik venter før han tar turen over, er slagverker Terje Isungsets viktigste øyeblikk, hvor han virkelig fanger stemningen like før noe stort, og i dette tilfellet grusomt skal skje. Trompetist Per Jørgensen vrir kniven om i hjertet med sin såre sang og lidende trompettoner etter hvert som røde lys tennes for hvert liv som går tapt på Utøya. Da har vi fulgt drapsmannens ferd over øya og inn i bygningene gjennom en tykk rød tusjstrek. I taket ser vi himmel og løvverk, og håndtrykte løvblad faller ned på stien. Politiets ankommer i små pappbåter som dingler hjelpeløst i rommet en god stund. En blå tusjstrek møter den røde og gjør slutt på marerittet

Mangfoldig kunstner

MANGFOLDIG Tore Vagn Lid innehar et utall hatter i produksjonen. Her er han i musikerrollen.

Tore Vagn Lid, som har utviklet forestillingen, har mottatt to Hedda-priser for den, både alene og sammen med andre medvirkende. Siden begynnelsen av 2000-tallet har Lid vært en markant skikkelse i norsk teaterliv som regissør, forfatter og komponist. Sammenholdt med et tidligere virke som musiker, en doktorgrad i anvendt teatervitenskap fra Tyskland, et professorat i regi ved Kunsthøgskolen i Oslo og en rekke høythengende andre priser – for eksempel Ibsen-prisen og Kritikerprisen – aner vi en mangfoldig kunstner. Dette er mitt første møte med Lids kunstnerskap på scenen, og det blir neppe det siste. Jeg lot meg fange av tiden, og av absurditeten mellom det som ble spilt på radio, og det som jeg nå vet skjedde i samme øyeblikk. Jeg undret meg over hvor raskt man kunne komme med spekulasjoner om hva som lå bak, allerede den gang det skjedde. Denne undringen er ikke blitt mindre etter søndagens forestilling. Kanskje bør vi prøve å tøyle vår trang til å finne forklaringer før vi vet hva som faktisk ligger bak? Spekulasjonene som ble presentert i media, ga i beste fall bare konspirasjonsteoretikere vann på mølla.

FESTSPILLENE 2021

03:08:38 – Tilstander av unntak
med
Tore Vagn Lid – audiovisuelt konsept og regi
Øystein Nesheim og Tore Vagn Lid – scenografi
Anders Elsrud Hultgreen – kamera
Tor Christian F. Bleikli – lys/research
Øystein Nesheim og Arvid Pettersen – live tegning
Terje Isungset, Tore Vagn Lid, Morten Skage og Per Jørgensen – musikere
Mathias Grønsdahl – teknikk/audiovisuell avvikling
Tore Vagn Lid / Morten Skage / Mathias Grønsdahl – lysdesign
Hilde Annine Hasselberg – vokal
Harald Lind-Hanssen – korleder
Tore Vagn Lid / Terje Isungset – komponister
Tor Christian F. Bleikli – produsent
Sigrid Aakvik – Art&About – internasjonal produsent
Tore Vagn Lid – arrangement
Arena Nord- Norge, søndag ettermiddag/kveld
Publikum: 57

ARRESTASJON Den røde tusjen viser Breiviks rute på Utøya, den blå viser politiets ankomst.

Oppdragsgiver: Harstad Tidende
Publisert: Harstad Tidende 23. juni 2021 og http://www.ht.no

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s