Gull og gråstein

Suverent spill og merkelig filmkonsept under slagverksensemblet SISUs ILIOS-konsert

Omtrent samtidig med at ILIOS-festivalen så dagens lys, ble slagverksensemblet SISU etablert. Siden 1993 har trioen vært et av Norges ledende samtidsmusikkensembler, og en solid pådriver for at ny musikk er blitt skrevet for besetningen. SISU har besøkt ILIOS-festivalen flere ganger tidligere, og lørdag kveld var de igjen å høre, denne gang i kulturhusets lillesal. Tomas Nilsson fra SISU anno 1993 har i årenes løp fått selskap av Bjørn Skansen og Bjørn-Christian Svarstad, og sammen leverte de en overbevisende førsteavdeling for den bortimot fullsatte salen.

Intenst og meditativt

– Grenseløse i sin seriøsitet, var karakteristikken tidligere direktør for ULTIMA-festivalen i Oslo, Geir Johnson ga ensemblet under sin konsertinnledning. En karakteristikk det er enkelt å stille seg bak. Fra første sekund av Rolf Wallins «Frap» fanget musikerne tilhørerne i en intens, suggererende og maskinell stemning. Videre besto første avdeling av ferske verk skrevet av de yngste i organisasjonen nyMusikks komponistgruppe. «Movements and Mazes» av Erik Egan Skytterholm krever nøye preparerte trommer, hvor pakketeip, triangelpinner og sigaretuier er noen av ingrediensene. Kontrasten mellom det introverte uttrykket i store deler av stykket og den intense arbeidsinnsatsen musikerne la ned, var påfallende. Nord-norske Tine Surel Langes «Metal and Glass» ble massasje for hjernen med klare klanger frambragt av glass og klokkespill traktert med strengeinstrumentbuer. Til sist ble støv gjort hørbart med tøff elektronikk og dertil akustisk spill i «Disrupted Particles» av Ragnhild Tronsmo Haugland.

Musikere ble statister

MERKELIG Andre avdeling av SISUs konsert under ILIOS ble en merkelig western-affære. Alle foto: Inga Helene Juul

Andre avdeling var viet det som i forhåndsomtalen var benevnt som en sentimental, men hardtslående western-promenade. «Clear the Saloon» er et konsept av Geir Johnson som inneholder film og levende musikk side om side, hvor SISU-musikerne innehar rollene som Billy the Kid og hans kumpaner. Sentral er også sanger Siri Torjesen i rollen som syngende barpianist. I forhåndsomtalen refereres det til en ikke ubekreftet hendelse i Billys liv i en bitteliten by, Bluff Springs, midt i Texas i 1881. Det kan sies mye om dette prosjektet, om klisjeer og karikaturer, om barpianoer, om referanser til humoristen Victor Borge, om «Streets of Laredo» og «Home on the Range». Jeg nøyer meg med at det var trist å oppleve at så suverene musikere ble redusert til statister i et prosjekt hvor hovedrollen innehas av en idé. En idé som sannsynligvis var morsom i konsepteierens hode, men som ikke overlevde reisen ut til lerret og sal.

Fakta
ILIOS 2019
SISU: Clear the saloon!
Med slagverksensemblet SISU: Tomas Nilsson, Bjørn Skansen og Bjørn-Christan Svarstad
Siri Torjesen: sang og piano
Harstad kulturhus, lillesalen – lørdag kveld
Publikum: 150

Oppdragsgiver: Harstad Tidende
Publisert: Harstad Tidende 4. februar 2019 og ht.no

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s